Thuis bij jezelf

Wanneer je kunt ervaren dat je goed bent zoals je bent en jezelf kunt zijn bij de mensen om je heen dan geeft dit kracht. Je voelt je vrij, stevig en in balans. Soms voel je je niet zo vrij of stevig. Je piekert of twijfelt aan jezelf, je merkt dat je niet helemaal jezelf kunt zijn of dat je veel spanning ervaart. Dit kan ertoe leiden dat je je eenzaam of onbegrepen voelt, dat je zo moe bent van dat masker dat je de hele tijd opzet of dat het voelt alsof het leven zomaar aan je voorbij gaat. Ik help je graag om je (opnieuw) thuis te voelen bij jezelf.

Werkwijze

Ik zorg voor een warme en veilige omgeving en ik hou van eerlijkheid en transparantie. Zo hoop ik je te ondersteunen om te openen en vanuit daar te ontwikkelen. Pas in veiligheid kun je je ontwikkelen. Daarnaast hou ik van de balans tussen diepgang en luchtigheid.

Iedere sessie is als een ontdekkingsreis en die verloopt heel intuïtief, afgestemd op wat zich in het moment aandient. Een sessie bestaat uit een combinatie van gesprek, bewustwording en ervaring. Samen onderzoeken we wat er in jou leeft en wat je in het dagelijks leven tegenkomt. Door stil te staan bij wat je voelt, in je lichaam en in contact, wordt vaak duidelijker wat je nodig hebt en waar je misschien over je eigen grenzen heen gaat. We werken vanuit aandacht, veiligheid en het tempo dat bij jou past.

Signalen

Je hebt spanningsklachten of stress | Je kunt moeilijk grenzen aangeven en anderen gaan er vaak overheen Je hebt een burn-out of bent daarvan herstellende | Je voelt angst of paniek | Je hebt onverklaarbare fysieke klachten | Je hebt weinig energie | Je bent onzeker | Je voelt druk van de wereld om je heen | Je voelt je alleen of eenzaam | Er is veel onrust in je hoofd | Je piekert | Je twijfelt aan van alles | Je mist de verbinding met naasten | Je hebt een dierbare verloren en de emoties zijn overweldigend | Je voelt je niet jezelf | Het moederschap is overweldigend voor je en je zoekt naar houvast |

Herken jij hier iets van of loop je ergens anders tegenaan? Heel welkom!

Haptonomie en haptotherapie

Haptotherapie is een therapievorm waarin je naast praten ook in beweging komt. Het wordt hierdoor heel voelbaar hoe je omgaat met bepaalde situaties en hoe je daarin wel of niet handelt naar wat goed voor jou is. Je gaat je grenzen herkennen en erkennen.

Bewustwording van jouw patronen is iets waar we continue aan werken. Vragen waar je nu alvast over na kunt denken zijn: waar neem jij plaats wanneer je een ruimte binnenkomt? Is dat met je gezicht of met je rug naar de deur? Huil jij makkelijker in het bijzijn van anderen of vind je dat fijner alleen? Hoe reageer je wanneer iemand je een compliment geeft?

Het zou kunnen dat je ontdekt dat je het liefst met je gezicht naar de deur zit omdat het veilig voelt om het overzicht te behouden. Of je ontdekt dat je graag je gevoelens en emoties voor jezelf houdt, maar dat dat soms ook eenzaam is. Of je merkt dat je vaak meteen een compliment teruggeeft, zodat het niet te lang over jou hoeft te gaan.

Door je bewust te worden van jouw manieren en patronen, leer je dat je trouw kunt zijn aan wat jij nodig hebt om je prettig te voelen. En minder aan wat je van jezelf moet of verwacht.

Wil je meer lezen over mijn werkwijze? Lees hier een artikel dat ik schreef voor het vakblad 'Haptonomisch Contact.

Over mij

Samen met mijn vriend en onze twee zoontjes woon ik met veel plezier in Den Haag en geniet van de leuke combinatie van dorp en stad die ik hier ervaar. Heel recent werd ik voor de tweede keer moeder en ik ben volop aan het ontdekken hoe het 'nieuwe' leven is met deze twee kleine mannen.

Mijn hele leven word ik al blij van verbindingen met mensen om me heen. Ik ben nieuwsgierig naar iemands verhaal en ik ontdek graag hoe we de personen worden wie we zijn, door alle ervaringen in het leven. Zo studeerde ik documentaire fotografie en maakte projecten over ontmoetingen en verbinding, daarna ontstond Keukenverhalen  om mensen samen te brengen en ontmoetingen te creëren aan de hand van diners. De stap naar haptonomie was vanuit daar een hele logische - bijzondere ontmoetingen als kern van mijn werk.

Haptonomie heeft mij persoonlijk ook veel gebracht. Het gaf me rust en vertrouwen in mezelf én in de ander en leerde me dat alles wat ik voel ertoe doet. Dat ik gevoelens niet hoef te relativeren of weg te duwen, maar er juist met aandacht bij stil mag staan. Al die ervaringen, waarbij dat wel en niet lukte, neem ik mee in mijn werk.

Ik ben als haptotherapeut/haptonoom opgeleid aan het ITH  in Nijmegen.

Contact

Kennismaken?

Je bent heel welkom om contact met me op te nemen. Ik nodig je graag uit voor een vrijblijvende telefonische kennismaking van 15 minuten. Stuur me een berichtje via de mail of plan via deze agenda een telefonische kennismaking in. Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten!

Traject en kosten

Het traject start met een intake van twee tot drie sessies. Aan de hand van de intake wordt je hulpvraag duidelijk en stellen we samen doelen op om een mooi en helder traject met elkaar aan te gaan. De frequentie is afgestemd op jouw behoeften, dat kan bijvoorbeeld iedere twee weken zijn of één keer per maand.

Een sessie duurt 50 minuten en kost 100 euro per sessie.

Mijn sessies worden niet vergoed vanuit de aanvullende zorgverzekering.

Uit mijn praktijk

Ervaring

"Het is heel fijn om bij Barbara in de ruimte te zijn. Dit gaf mij meteen de veilige basis die nodig was om mij open te stellen. Barbara is in staat om goed af te stemmen op wat er nodig is, ook omdat ze goed weet af te stemmen op haarzelf. Hierdoor is er écht contact. Ik voelde mij heel erg gezien en gehoord. Barbara biedt een fijne balans tussen ervaren en momenten van uitleg. In contact met elkaar hebben wij de kwetsbare delen in mij aan kunnen kijken, en door de veilige aanwezigheid van Barbara bracht dit stukjes heling en vertrouwen. Jezelf sessies bij Barbara gunnen alleen al, is een groot cadeau!" - Anna

Wil je meer lezen over mijn werkwijze? Lees hier een artikel dat ik schreef voor het vakblad 'Haptonomisch Contact.